Ga naar de inhoud

Van kerstkaart naar logo

Grietje van Ginneken

Grietje van Ginneken (75) is graficus die zich helemaal heeft toegelegd op lino-druk, met pers aan huis. Ze is een sociaal betrokken kunstenaar en momenteel helpt ze bij Omduw waar ze bijspringt op het wekelijks spreekuur. Samen met haar collega’s probeert ze daar mensen zo praktisch mogelijk bij te staan. En ze heeft nu het beeldmerk van St Maarten ontworpen. Hoe is dat zo gekomen?

Grietje heeft jaren gewerkt bij de noodopvang. ‘Ik was maatje met een Congolese man. We maakten samen kunst, hij schilderde en ik maakte er drukwerk van. Dat was erg leuk en verbindend om te doen’. Vier jaar lang werkten en exposeerden zij samen. Dat kreeg een vervolg toen ze affiches ging drukken met vluchtelingen en localo’s uit Lombok. Cultureel platform ‘De Voorkamer’ aan de Kanaalstraat gaf me daarvoor support en ruimte. Totdat corona daar een eind aan maakte.’  

Op een dag zag ze Ousmane op een bankje in het Lepelenburg zitten. Ze kende hem als straatkrantverkoper, zo een die niet van bedelen houdt, maar als iemand die van aanpakken weet. Ze besloot om een gesprek met hem aan te gaan, wellicht kon ze ook met hem samen iets gaan maken. Aan haar Frans kon het niet liggen. 

‘In het begin begreep hij er helemaal niets van. Een ‘carte postal’ maken? Maar het lukte toch, op voorwaarde dat hij als eerste iets zou maken, hij moest echt willen. Zodat ik er vervolgens mee aan de slag kon.’ Het werkte wonderwel, Ousmane was echt geïnteresseerd. Er kwam een kaart die Ousmane kon gaan verkopen. Dat was tijdens de kerst in coronatijd, veel winkels waren dicht en zo was hij bijna de enige in Utrecht bij wie je kaarten kon kopen. Ze waren niet aan te slepen. 

‘Wat ik leerde was dat hij door zijn aanwezigheid en inzet door de hele buurt rond de Nachtegaalstraat werd opgemerkt. Zijn kaarten hadden een olievlekwerking. Ik moest soms drie keer per week naar de Kopijwinkel om bij te drukken.’ Ousmane begon ook de kaarten weg te geven, bij wijze van relatiegeschenk. Dat was nieuw, een verkoper die iets geeft.

Ousmane tipte de redactie van St Maarten toen zij zochten naar een kunstenaar die hun beeldmerk kon ontwerpen. Het bleek een gouden greep. Grietje en de redactie hadden wat je noemt ‘chemie’. Grietje kwam met twee ontwerpen bij vraag naar een ruiter met een mantel en zonder zwaard. Maar met een krant. Deze twee werden minutieus besproken en zo kwam Grietje tot ons bijzondere ontwerp. Hoe een verkoper, een kunstenaar en straatkrant bestuiven? Nou zo. Dit smaakt naar meer en St Maarten wil graag meer gaan samenwerken met Utrechtse kunstenaars. 

Bestel een St Maarten lino en steun ons

Kunstenares Grietje van Ginneken heeft een beperkte oplage van 20 genummerde en gesigneerde linoafdrukken gemaakt van ‘onze’  St Maarten. Deze kunt u aankopen voor 50,- euro en daarmee steunt u St Maarten. Afmeting van de lino is 30 x 40 centimeter. 

Interesse? Mail dan naar info@straatkrantstmaarten.nl

De eerste 20 bestellingen kunnen St Maarten in huis halen!